FatChanceBellyDance kontra Sister Studios?

Márkusfalvi-Tóth Fruzsina és Egri Lilla írása

Vajon kitől és miért jobb ATS®-t tanulni? Mi számít “autentikus” forrásnak?

Ennek a cikknek a megírására az sarkallt bennünket, hogy saját tapasztalatainkból táplálkozó információkat nyújtsunk arról a dilemmáról, vajon kitől és miért jobb ATS®-t tanulni? Van-e lényegi különbség a FatChanceBellyDance (FCBD) tanárai által, illetve a Sister Studiók által tanított ATS® között?

Mindenek előtt tegyük tisztába, hogy mi is az a Sister Studió és ki és hogyan válhat azzá?

A Sister Studió tulajdonképpen szinte úgy működik, mint egy franchise jogot elnyert szolgáltatás. Nem minden vállalkozásnál ugyanazok az alkalmazottak, mégis a minőség ugyanolyan vagy hasonló.
Vitathatatlan tény, hogy az ATS® megalkotója és miden ezzel kapcsolatos jog tulajdonosa a FCBD! Carolena Nericcio-Bohlam és az FCBD táncosai kezdték el először oktatni az ATS®-t, így nyilván ők rendelkeznek a legnagyobb tapasztalattal e téren. Ugyanakkor…

…a Sister Studiók ATS® tanárai mind olyan táncosok, akik közvetlenül az FCBD-től tanultak és ott vizsgáztak.


J. Nolan

J. Nolan

Tamarind Beth

Tamarind Beth


Az FCBD jóváhagyásával nyerték el a Sister Studió jogot. Az FCBD számára nagyon fontos a hitelesség és a stílushűség. Ezért a Sister Studiók is megbízhatóan tanítanak ATS®-t.

Ellene vagy mellette?

Svetlana Dvoretszkaja ATS® Sister Studio

Svetlana Dvoretszkaja

Rendelkezünk tapasztalattal mind FCBD oktatók, mind pedig számos Sister Studio oktatási módszeréről. Amikor még a Jamina Ghawazee tagjaiként Joós Judittal elhatároztuk, hogy ATS®-t szeretnénk tanulni, keresgélni kezdtünk az oktatók között. Végül egy Sister Studiora esett a választás (Svetlana Dvoretszkaja, Ujbaba Tribal, Moszkva) és nem csalódtunk. Bár nem közvetlenül a FCBD tanított, de Sveta precíz és szép stílusa mindenkit magával ragadott. Ezért bizton állítjuk, hogy a kérdés lényege nem abban rejlik, hogy vajon melyiktől tudunk megbízhatóbb tudást elsajátítani. Talán inkább abban (rejlik), hogy Sveta tanácsához híven érdemes egy ATS® tanárt kiválasztani, akinek a stílusa tetszik nekünk és az alapokat (Level 1 és 2) tőle megtanulni. Aztán a további gyakorlás során már érdemes más oktatókhoz is kitekinteni és ellesni egy-két apró finomságot, amitől a tánctudásunk színesebbé válhat.

Az ATS®-en belüli eltérések

Minden ATS® tanár ugyanazokat a mozdulatokat tanítja és ugyanúgy, ahogy azt a „Teacher Trainingen” megtanulta Carolenától és Meghatól. Adott mozdulatok esetében, kisebb módosítások megengedettek abban, hogy hol és mennyi floreoval díszíti azt, vagy milyen irányba teszi a lábát egy adott lépésnél, esetleg mennyire feszes a kartartása.
De még ha kicsit másképp is látjuk az óráján vagy a workshopján, az nem azt jelenti, hogy addig rosszul végeztük volna a mozdulatot. A Sister Studiók tanárai általában úgy tanítanak az órákon és workshopokon is, ha előfordul bármilyen apró sajátosság, azt külön kiemelik. Például ha egy mozdulatot a FCBD egy ismert módon táncolja, de ahogy a tanár tanítja az egy árnyalatnyival különbözik, akkor arra felhívja a figyelmet. Azt pedig jó tudni, hogy a Sister Studiók tanárai mindig konzultálnak Carolenával. És a mozdulat attól még „pure” ATS® marad, hogy a lábát nem előre, hanem hátra teszi le (persze ez is mindig a mozdulattól függ). Ezek olyan apró változtatások, melyek a közös táncot, az egymásra hangolódást nem zavarják.

A “Teacher trainingen Carolenaval mindig tisztázzák azt is, hogy melyek az elfogadható eltérések.

Sveta, Egri Lilla ATS workshop-onÚgy gondoljuk, hogy azért sem jelenthetjük ki, hogy az egyedüli üdvözítő út az, ha közvetlenül az FCBD-től tanulunk, mert van néhány olyan Sister Studio, amelynek már számos megálmodott mozdulatát hagyta jóvá Carolena, és azok beépülhettek az ATS® hivatalosan elfogadott mozdulatai közé. Ilyen például a Strong Arm (Tamarind Tribal ) vagy a Loco Camel (Ghawazi Caravan) és az utolsó FCBD DVD többi mozdulata is.
Ezeket a mozdulatokat maguk a megálmodóik mutatják be az FCBD által kiadott oktató DVD-ken és bizony kicsit másként, mint ahogy azt később az FCBD táncolja. Mégis mindkettő „pure” ATS®!

A testi adottságok hatása

Svetlana Dvoretszkaja, Egri Lilla

Egri Lilla, Svetlana Dvoretszkaja

A mozdulatok teljes azonossága a tanárok/táncosok fiziológiai adottságainak függvénye. Ez nem is csoda, hiszen senki sem tud magának hosszabb lábakat, szélesebb hátat, hajlékonyabb derekat varázsolni (persze bizonyos határokon belül ez utóbbi gyakorlással javítható). :-)

Az ATS® éppen attól szép, hogy tiszteletben tartva ennek a stílusnak az alapelveit, elfogadja a testi adottságok különbözőségeit is.

Lehetővé teszi, hogy eltérő anyanyelvű, nemzetiségű, előképzettségű ATS® táncosok a világ bármely pontján ha összetalálkoznak, a különbözőségeket áthidalva tudjanak együtt táncolni.

Akkor mi lehet a megoldás?

Fogadjuk el, hogy annak ellenére, hogy az ATS® gyökere a FCBD, a Sister Studiók tanárai is tiszta ATS®-t tanítanak nekünk. Bízzunk abban, hogy az, aki végigcsinálta a vizsgát Carolenával és Meghaval, pontosan tudja a mozdulatokat, és azt is tudja, hogy hogyan kell ATS® szerint megtanítani azokat.

Próbáljunk ki több Sister Studiót is, amennyiben lehetőségünk van rá. Ha nincsen vizsgázott ATS® tanár a közelünkben, olyan törzsi hastánctanárt válasszunk, aki minimum az ATS® klasszikus- és modern alapmozdulataival tisztában van!

Ehhez a témához kapcsolódó következő cikkünk az ATS® magyarországi helyzetéről fog szólni.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.